Strona główna | Mapa serwisu



Podstawowe zasady
Sprawy organizacyjne > Kto co i gdzie > Podstawowe zasady

Kilka podstawowych zasad dla początkujących. Aby zagrać po pierwsze musisz zgłosić się do któregoś z Orgów1 (bądź ludzi co z nimi kontakt mają - lub po prostu za pośrednictwem tej strony) i zgłosić chęć udziału, wpisać się na listę etc. Najczęściej wraz z chęcią udziału musisz zdeponować dwie rzeczy: akredytację (jeśli oczywiście w danym LARPie będzie potrzebna, która przeznaczana jest na wszelkie niezbędne i arcypotrzebne rzeczy2) oraz opis postaci.

Tutaj musisz podjąć pierwszą, ważną decyzję: czy chcesz być Graczem czy NPC-em. Podstawowa różnica jest następująca: gracz nie wie nic o fabule (bądź wie bardzo niewiele) startuje najczęściej w drużynie bądź frakcji (czasem najlepiej mieć pod ręką paru znajomych i zmontować takową) oraz tworzy sobie dowolną podstać - według zasad oczywiście.

NPC (skrócić, z angielskiego "bohater niezależny", wyrażenie utarte i czysto slangowe) jest częściowo zależny od Orgów - stąd paradoks wyrażenia, bo w istocie jest to bohater zależny - od fabuły. Jego zależność polega na tym, że często zostaje do owej fabuły upchnięty przez Orgów i czasami ma narzuconą rolę, a przynajmniej udziela się mu pouczających wskazówek. Niezależność NPC-a polega na tym, że w zasadzie sam siebie kontroluje no i ma określoną rolę w fabule, co może niektórym znacznie ułatwiać grę. Można uznać NPC-ów za postaci tła, które są już na terenie gry przed graczami i mniej więcej orientują się w sytuacji.

Istnieje jeszcze trzeci gatunek uczestników - są to opiekunowie, którymi zostają osoby darzone przez Orgów nieziemskim zaufaniem. Zwykle opiekunowie łażą za drużyną i pilnują aby ta przestrzegała zasad, ale też mogą być stacjonarni przy danej lokacji. Każdy opiekun gra postać najczęściej nieistotną w głównym wątku, chociaż posiadającą osobistą historię i oczywiście wpływają na świat gry. Opiekuni znają fabułę i są czymś w rodzaju wyroczni we wszystkich sprawach dotyczących mechaniki gry. Ich słowo w kwestiach spornych (np. "Przeciez miałem to zaklęcie władowane do matrycy!") jest zawsze wiążące. Każdy przed LARP-em będzie wiedział kto jest opiekunem, ewentualnie do kogo należy się zwracać, jeśli go nie ma w pobliżu.

Kiedy już dokonasz wyboru powinieneś się rozejrzeć za strojem pasującym do klimatu (np. skóry dla wojownika, tunika dla rycerza, habit dla kapłana, szata dla maga itd.). Do tego stroju wskazane jest wykonanie rekwizytów, którymi posługuje się dana postać oraz oczywiście - broni. Jak skompletować strój? Wystarczy odrobina inicjatywy twórczej - można uszyć samemu, można też mając w kieszeni kilka złociszy pobuszować w lumpeksie. Niezależnie od tego nalezy postarać się aby strój był jak najlepiej zrobiony, słowem: włóżcie w to dużo pracy!